דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דיני עבודה - חוקים להגנת העובד 

מאת    [ 01/03/2011 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 5959 פעמים ]

אם יש משהו שכל עובד צריך להכיר - אפילו לפני שהוא יודע איך עושים את העבודה שעבורה הוא קם בכל בוקר - זה את החוקים המגנים עליו. חוקים אלו נקראים דיני עבודה, ועל כל מעביד מוטלת החובה למלא אחריהם.

למרבה הצער, דיני עבודה מעסיקים את בתי המשפט בתדירות גבוהה מהרצוי. בעולם התעסוקה יש כמה חוקי עבודה אשר נועדו להבטיח לעובדים זכויות מינימליות, אך לא כל המעסיקים הוגנים מספיק כדי לספק אותן. לכן, כל אחד חייב להכיר את החוקים.

פיקוח רופף על ביצוע דיני עבודה

חוקי עבודה נחקקים בכנסת, אך הגוף שאמור לפקח על כיבודם מצד המעסיקים הוא משרד התמ"ת. עובדים רבים מרגישים כי אין באמת גורם שאוכף את החוקים הללו, אך מצד שני יש לזכור שכוח האדם במשרד מצומצם - מה שפוגע ביכולת האכיפה.

אז מי דואג לך?

הסתדרות העובדים היא אחד הגופים העומדים לרשות העובדים לצורך הגנה. להסתדרות יש סניפים בכל הארץ, ובכל אחד מהם אמור לשבת מומחה לענייני דיני עבודה. אבל למרות דאגת ההסתדרות, המצב רחוק מלהיות אידיאלי: דווקא העובדים החלשים אינם משויכים להסתדרות או לארגון עובדים אחר, ולכן הם הרבה יותר פגיעים.

חשוב להבין: זכויות עובדים רבות נדרסות בגלל חוסר ידיעה. לכן, העלאת המודעות היא המשימה העיקרית. חוק חשוב במיוחד הוא חוק שכר המינימום. נכון לעכשיו החוק קובע שעובד לא יקבל פחות מ-20.7 ש"ח לשעת עבודה. חשוב להדגיש שאפילו אם עובד הסכים לשכר נמוך מזה, אסור למעסיק לשלם פחות ממה שהחוק קובע.

כאשר מדברים על דיני עבודה חייבים לדבר גם על הזכות לדמי הבראה, חופשות, חופש מחלה, תגמול נוסף על שעות נוספות, הזכות להפסקה והזכות לשבת - אם מהות העבודה מאפשרת זאת. אך בנוסף לאלה יש לעובד גם זכויות כאשר הוא עוזב את מקום העבודה שלא מיוזמתו - אלו הם פיצויי הפיטורין.

מה אמרים דיני עבודה על חישוב פיצויי פיטורין

פיצויי הפיטורין נקבעים לפי ותק העובד, ומגיעים לכל מי שעבד באותו מקום עבודה לפחות 12 חודשים. בפועל, בתי המשפט נוטים לפסוק פיצויי פיטורין לטובת העובד גם כאשר הוא פוטר לאחר 11 ואפילו עשרה חודשים. איך שיור הפיצויים נקבע? על פי גובה המשכורת כפול שנות העבודה. לכן, אם אדם עבד שנתיים בשכר של 4,000 שקלים, הפיצוי שיקבל הוא 8,000 ש"ח.

ההיגיון שעומד מאחורי הזכות לפיצויים הוא הרעיון לתת למפוטר סכום כסף שיספיק לו עד שימצא עבודה חדשה. לאחרונה ניסו מנהיגי ארגוני העובדים לקדם חקיקה אשר תיתן פיצויים גם לעובד שמתפטר, אך ניסיונות אלה עדיין לא צלחו.

ובכל זאת, החוק אכן מכיר בנסיבות מיוחדות אשר לפיהן עובד יקבל פיצויים, אפילו אם הוא זה שהתפטר. נסיבות אלו הם מקרים היוצאים מהנורמה ובכל מקרה של ספק, מומלץ להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה.

ידע זה כוח

באופן תיאורטי, מצב העובדים בארץ אמור להיות טוב מאוד. אומנם יש מקום לשיפור בזכויות המעוגנות בחוק, אך צריך תמיד להסתכל על חצי הכוס המלאה. אם החוקים הקיימים יאכפו במלואם, אנחנו נראה פחות נתונים על עוני בעיתונים.

בינתיים, אם אתה לא רוצה לצאת פראייר, אתה צריך לעשות שני דברים. הדבר הראשון הוא להכיר כמה שיותר טוב את החוקים הקיימים. הדבר השני הוא להתייעץ עם מומחה דיני עבודה. כי בכל מקרה של ספק, אתה עלול לגלות שמגיע לך הרבה יותר.

אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב